Thierry begeleidt Amsterdammers om digitaal vaardiger te worden: ‘Mensen helpen met iets waar ze zelf niet uitkomen geeft een geweldig gevoel

Gepubliceerd op: 30 juli 2024

DSC04569 3

Via het programma OBA helpt kunnen inwoners van Amsterdam hulp vragen bij het verbeteren van hun digitale vaardigheden, taalvaardigheden en financiële kennis. Een van de onderdelen van OBA helpt is Hulp bij digitaal. Hier kunnen mensen terecht die hulp nodig hebben bij digitale zaken, zoals het gebruik van telefoons, tablets, of DigiD. Voor een inkijkje gaan we in gesprek met Thierry Schneiders, medewerker Digitale Inclusie bij de OBA.

Tekst: Rudmer Fijlstra

Na twintig jaar voor een groot IT-bedrijf te hebben gewerkt, kwam Thierry (63) twee jaar geleden bij de OBA terecht. "Ik kwam de vacature tegen op LinkedIn en werd aangetrokken door het niet-commerciële en educatieve karakter van de organisatie en de functie. De combinatie van educatief bezig zijn en mensen helpen in een dienstverlenende rol sprak me enorm aan. Het leek me ook heel leuk om mijn digitale vaardigheden in te zetten om anderen te helpen.”

Hulp bij digitaal

Voor inwoners die willen werken aan hun basisvaardigheden organiseert de OBA al sinds jaar en dag een breed aanbod informeel leren op het gebied van taal, rekenen en computer. Sinds kort wordt dit aangeboden onder de vlag OBA helpt. Dit programma bestaat vooralsnog uit drie onderdelen: Hulp bij digitaal, Hulp bij geldzaken en Hulp bij taal. Met Hulp bij digitaal geeft de OBA vorm aan het landelijke programma digitale inclusie van de Koninklijke Bibliotheek. Thierry werkt voor Hulp bij digitaal, waarbij hij dagelijks Amsterdammers begeleidt om digitaal vaardiger te worden. Thierry: “Dit doen we door middel van (klassikale) computerlessen en een inloopspreekuur. We hebben verschillende cursussen, per niveau en per thema. Zo hebben we onder andere Slimmer met je smartphone, Klik en Tik, Digisterker en Digivitaler. 

Een van onze belangrijkste opdrachten is het zelfredzaam maken van de bezoeker. We leggen uit, doen het samen en leren ze om het echt zelf te doen. Tijdens het spreekuur komen ze vrijwel altijd hier binnen met een probleem waar ze een oplossing voor nodig hebben. Die oplossing geven wij door samen met de bezoeker aan de slag te gaan. Op die manier beklijft dat wat we ze uitleggen.” 

Verschillende hulpvragen

De bezoekers komen langs voor de meest uiteenlopende vragen. “Veel vragen gaan over websites van de overheid”, zegt Thierry. “Denk aan het aanvragen van een paspoort, een rijbewijs verlengen of een OV-chipkaart aanvragen. Ook andere vragen passeren de revue, zoals het installeren van een E-reader of het boeken van de vakantie. Je kan het zo gek niet bedenken. En die variatie aan hulpvragen maakt het werk juist leuk."

Alles is gedigitaliseerd

De beschikbaarheid van digitale ondersteuning, ook vanuit de OBA, is volgens Thierry essentieel: “Je kunt vrijwel geen toegang meer krijgen tot de verschillende vormen van dienstverlening als je het niet digitaal doet. De meeste voorzieningen van de verschillende (overheids)organisaties en private ondernemingen zijn gedigitaliseerd. Het is belangrijk dat iedereen mee kan komen. Ik merk iedere dag dat er veel behoefte is aan ondersteuning. Als mensen zichzelf niet kunnen redden, dan moeten ze ergens terecht kunnen voor hulp. Daar zijn onder andere wij voor.” 

Glimlach

Het zijn vooral de blijheid en de opluchting bij de bezoekers van het spreekuur die het werk zo leuk maken voor Thierry. “Mensen komen hier binnen met een – voor hun – onoplosbaar probleem. In 99 van de 100 gevallen los ik het op, omdat het technisch kan. Kan ik het niet, dan vraag ik iemand uit mijn netwerk om te helpen, bijvoorbeeld bij een reparatie. De opluchting en de grote glimlach die ik dan vervolgens bij de bezoeker zie, is goud waard.”

Kijk voor meer informatie over de cursussen van OBA helpt op de website van de OBA.

Deel via: